Buzz i e-mail marketing – nowoczesne formy marketingu internetowego.

Pozycjonowanie strony, oparte na optymalizacji, jest procesem długofalowym, natomiast linki sponsorowane są bardziej elastycznym narzędziem reklamy, sprawdzającym się w szybkich akcjach promocyjnych. Jednak marketing w wyszukiwarkach (SEM) nie wyczerpuje tematu marketingu internetowego.

Istnieją również inne formy marketingu w Internecie, które są stosowane przez różne firmy – zarówno lokalne, jak i duże przedsiębiorstwa. Są to między innymi e-mail marketing oraz buzz marketing (z wykorzystaniem profili społecznościowych).

2 różne koncepcje – jedna znana od lat, nieciesząca się najlepszą renomą, druga – stosunkowo nowa, modna, o której dużo się ostatnio mówi.

Marketing internetowy ma wiele odmian i wiele specyficznych celów. Koncentrując się na indywidualnym kliencie, trzeba określić jego potrzeby, a następnie starać się je zaspokoić.

Masowa reklama identyczna dla wszystkich nie spełni dobrze swojego zadania. Konsumenci są coraz bardziej wymagający, trzeba ich zaskakiwać, podejmując nowe wyzwania i wykorzystując zróżnicowane metody. Ważne jest dotarcie do szerokiej rzeszy odbiorców, zainteresowanie ich swoją ofertą, tworzenie pozytywnego wizerunku marki, budowanie i podtrzymywanie relacji z klientami, zdobywanie lojalności klientów, zatrzymanie ich na dłużej, promowanie nowych produktów.

E-mail marketing kojarzy się często z natrętną reklamą, której nie chcemy, i uznajemy ją za spam. Wcale nie musi tak być. Dobrze przeprowadzona kampania mailingowa może przynieść oczekiwane efekty, jeśli jest oparta na personalizacji. Istnieją różne metody pozyskiwania bazy, w której znajdą się konsumenci realnie zainteresowani daną tematyką – np. oferując możliwość zapisania się do bezpłatnego newslettera. Poznanie preferencji odbiorców daje szansę skutecznego ukierunkowania reklamy i osiągnięcia sukcesu.

Buzz marketing, czyli marketing szeptany to z kolei forma marketingu, która mimo młodego wieku, ma lepszą renomę. Może funkcjonować zarówno w bezpośrednich kontaktach międzyludzkich, jak i w rzeczywistości wirtualnej. Wykorzystuje mechanizm powstawania plotki, bazuje na tzw. „zwykłych ludziach”, a także ustnym lub internetowym przekazie (może to być blog, forum, medium społecznościowe).

Buzz marketing ma spontaniczny, nieformalny charakter, przekaz jest znacznie wiarygodniejszy od typowej reklamy. Nie chodzi o zachwalanie produktu, ale o rozmowę o nim, dyskutowanie. Taka forma jest szczególnie pomocna w przypadku wprowadzania nowego produktu czy marki na rynek. Grupa wolontariuszy otrzymuje na przykład dany produkt, korzysta z niego, i dzieli się swoimi opiniami ze znajomymi poprzez różne kanały.

Jak widać, Internet stwarza ogromne możliwości reklamy, jest doskonałym kanałem marketingowym. Trzeba tylko umiejętnie go wykorzystać, pamiętając że marketing internetowy to nie tylko SEM – marketing w wyszukiwarkach, czyli pozycjonowanie stron i płatna reklama AdWords. Najlepiej oczywiście połączyć i skoordynować wiele działań, mających doprowadzić do stałej obecności marki w świadomości Internautów.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *