Jak odnaleźć się w nowej pracy?

Każda nowa praca to nowe obowiązki, nowe wyzwania i nowi ludzie. Pierwsze dni mają istotny wpływ na to jak będziesz postrzegany przez pracodawcę i współpracowników, dlatego też tak ważne jest byś zaprezentował siebie z jak najlepszej strony. Jak tego dokonać?

Zapewne nie zawsze będziesz w stanie uniknąć konfliktowych sytuacji w firmie jednak warto choć na początek postarać się, by dobrze się zaprezentować, a pomoże ci w tym kilka prostych działań.

Nawiąż kontakty z współpracownikami

Dla wielu pracowników w firmie trudniejsze od wykonywania nowych obowiązków jest zdobycie zaufania współpracowników. Pamiętaj, że wciąż w budowaniu relacji innymi najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Postaraj się wykazać otwartością i życzliwością. Odważnie i z uśmiechem na twarzy przedstaw się, ale pamiętaj żeby zachować umiar. Nikt nie lubi słuchać przechwałek. Nie wychodź przed szereg, nie udowadniaj nikomu, że wiesz więcej czy że jesteś w czymś lepszy. Osoby, które pracują dłużej w firmie mają bowiem przeświadczenie, że wiedzą więcej od nowo przyjętej osoby. Jeśli nie okażesz im z tego powodu należytego szacunku mogą się poczuć zagrożeni. Jeśli tak się stanie mogą z kolei zacząć traktować cię jak wroga, a wtedy możesz doświadczyć wielu nieprzyjemności i narazić się na stres w pracy. Lepiej na początku podporządkuj się, jeszcze przyjdzie czas na zaprezentowanie swoich możliwości.

Przyjmij postawę bacznego obserwatora

Każda firma jest inna. Inaczej układają się w niej struktury formalne i nieformalne. Potrzeba więc trochę czasu byś zorientował się komu  można zaufać, a komu nie, kto ma decydujące zdanie w firmie, a kto nie. Będzie to dla ciebie cenna informacja zwrotna. Staraj się na początek jak najwięcej słuchać, notuj to co wyda ci się wartościowe, pytaj starszych kolegów o informacje, wskazówki, chłoń nową wiedzę i bądź uważny.

 Nie inicjuj sytuacji konfliktowych

Nawet jeżeli uważasz, że masz w 100% rację nie krytykuj innych współpracowników, ani nie kłóć się z nimi. To samo dotyczy oczywiście relacji z szefem. Aby zyskać poparcie dla swoich racji musisz najpierw mieć wypracowany autorytet w firmie. Nawet jeśli coś cię gnębi postaraj ,,ugryźć się w język.

Ze wszystkich sił staraj pracować wydajnie, nie załatwiaj w pracy swoich prywatnych spraw, nie obijaj się, nie spóźniaj, ani nie wychodź z pracy wcześniej niż inni. Bądź otwarty na nowe projekty, propozycje, szkolenia. Pamiętaj, że tak naprawdę najważniejsze są pierwsze dni w pracy, gdyż wtedy zarówno współpracownicy jak i szef będą zwracać na ciebie baczniejszą uwagę. Ma to z jednej strony związek z poznawaniem twoich możliwości jak również sprawdzeniem czy nie stanowisz dla nich zagrożenia. Po tym okresie będziesz już uznawany za swojego, a wtedy będziesz mógł realizować odważniejsze kroki bez ryzyka ,,popadnięcia w niełaskę”.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *