Sposoby uzupełniania niedoborów białka w codziennej diecie sportowca

Nawet najlepsza dieta może okazać się niewystarczająca, jeśli podstawowym celem treningu sportowego, zwłaszcza treningu siłowego, jest osiągnięcie określonego, wyraźnego wzrostu masy mięśniowej. Dostarczenie do organizmu zadowalających ilości białka zawsze jest jednym z największych wyzwań, przed którym staje sportowiec. Szczególny problem z właściwym zbilansowaniem codziennej diety mają osoby trenujące sporty siłowe, zwłaszcza kulturyści, którym w sposób szczególny zależy na wzroście beztłuszczowej masy mięśniowej. W tym przypadku 2g białka na kilogram masy ciała to podstawa, jeśli marzy się o osiągnięciu zadowalających wyników treningowych. Przyjęcie takiej ilości białka w formie naturalnych pokarmów jest niezwykle uciążliwe, dlatego wiele osób sięga po specjalistyczne odżywki białkowe, które mają uzupełniać ich codzienny bilans białkowy.

Na rynku znaleźć można dwie podstawowe grupy odżywek białkowych. Pierwsza z nich to białko serwatkowe, odzwierzęce. Druga z nich to białko sojowe, roślinne. Oba rodzaje odżywek zawierają olbrzymie ilości dobrze przyswajalnych aminokwasów, które mogą stanowić skuteczne uzupełnienie codziennej diety osoby uprawiającej sport. Dla przykładu spożycie stu gram biała sojowego lub serwatkowego to zrównoważenie wartości białkowej ok. 40dkg piersi kurczaka. Wielką zaletą odżywek białkowych jest także sposób ich przyjmowania. Zwykle można rozpuścić je w wodzie, mleku lub soku, co ułatwia przyjęcie większej ich ilości. Dzięki łatwej aplikacji, takie odżywki z powodzeniem mogą uzupełnić codzienną dietę sportowca, jednocześnie nie powodując nadmiernego obciążenia jego organizmu, zwłaszcza przewodu pokarmowego.

Według opinii wielu specjalistów białko sojowe i białko serwatkowe to substancje niemal równoważne. Jednak według samych sportowców, a także zgodnie z wynikami najnowszych badań, stosowanie białek pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza w treningu siłowym mężczyzn, przynosi bardziej widoczne efekty, wpływając na uzyskanie bardziej wyraźnego wzrostu siły i masy mięśni. Białko sojowe polecane jest natomiast jako naturalny środek uzupełniający dietę kobiet. Niski indeks glikemicznym, wysoka zawartość błonnika oraz obecność wielonasyconych kwasów tłuszczowych wspomaga proces odchudzania i sprzyja wzrostowi beztłuszczowej masy mięśniowej. Ponadto ten rodzaj białka sojowe z powodzeniem mogą być przyjmowane przez wegan i wegetarian, będąc jednym z najlepszych sposobów na uzupełnienie niedoboru aminokwasów w diecie pozbawionej produktów odzwierzęcych.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *