Wszystko o treningu funkcjonalnym

Dotychczas wiele osób zniechęcało się do ćwiczeń na siłowni czy w klubie fitness głównie z uwagi na specyfikę wykonywanych tam ćwiczeń. Nie każdy przepada za wymuszonymi ruchami, które wymagają wiele wysiłku oraz sprawiają, że czujemy potem silne zakwasy w niestandardowych miejscach. Dla takich osób powstały nowe formy treningu.

Chodzi tutaj rzecz jasna o nową kategorię treningu znaną jako trening funkcjonalny. Ten rodzaj ćwiczeń sprawia, że nie czujemy aż tak działania niestandardowych grup mięśni oraz mamy wrażenie wykonywania ruchów, które są nam znane z życia codziennego. Nie znaczy to jednak, że jest to trening prosty…

Jak wygląda trening o charakterze funkcjonalnym?

Trening funkcjonalny stał się ostatnio bardzo modny zwłaszcza wśród osób, które nie są chętne do wykonywania ćwiczeń bardzo skomplikowanych czy wymagających obecności dodatkowego sprzętu. Dzięki specyfice tego treningu można go wykonywać zarówno na zorganizowanych zajęciach, jak również z trenerem personalnym czy we własnym domu – nie jest to aż tak istotne, dopóki posiadamy odpowiednią matę. Teoretycznie trening ten jest łatwy, bo wiele ćwiczeń polega na odtwarzaniu i tak wykonywanych ruchów, np. z zakresu podnoszenia przedmiotów, wstawania z łózka czy innych. Niestety, problem polega na tym, że jest to z zasady trening bardzo intensywny, wykonywany praktycznie bez przerw i w długich seriach.

trening funkcjonalny

Zalety takiego treningu

Zdecydowaną zaletą tego treningu jest to, że pozostaje on dość prosty dla osób nigdy nie lubiących ćwiczeń fizycznych. Nie wymaga ćwiczenia na wspólnych urządzeniach, choć stosuje się w nim rozmaite dodatkowe przedmioty, np. gumy, taśmy, piłki czy stepy; wszystko to jednak można równie dobrze zorganizować niezbyt wysokim kosztem we własnym domu.

Dzięki intensywności treningu dobrze spala się tkanka tłuszczowa, a dodatkowo poprawia się krążenie krwi, co wpływa pozytywnie na wydolność organizmu. Po kilku tygodniach ćwiczeń znacząco poprawia się koordynacja ruchów oraz gibkość, a to z kolei powoduje, że mamy mniejszą skłonność do pojawiania się rozmaitych urazów. Wzmacnia się również mięśnie głębokie, co powoduje, że osoby pracujące w jednej pozycji są mniej narażone np. z bóle kręgosłupa.

Dla kogo ćwiczenia?

Trening ten sprawdzi się przede wszystkim dla osób, które nie przepadają za ćwiczeniami na przyrządach. Jest doskonały dla osób prowadzących siedzący tryb życia, które chcą wzmocnić swoje mięśnie oraz poprawić wydolność całego organizmu. Trening funkcjonalny dostępny jest w większości klubów fitness oraz u trenerów personalnych, dlatego wykonywać go może praktycznie każdy.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *