Popularne „garnki”, jak żartobliwie określa się kaski motocyklowe, stanowią najważniejszy element stroju motocyklisty. Mają nie tylko kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, ale także w istotny sposób zwiększają jej komfort. Nie do przecenienia jest także ich walor estetyczny. Na rynku znajduje się bardzo wiele rodzajów kasków, różniących się zarówno pod względem jakości, jak i przeznaczenia. Podstawowy podział dzieli je na integralne, crossowe, szczękowe i otwarte.
Najpopularniejsze są kaski integralne (zwane niekiedy zamkniętymi), które pasują do większości motorów. Uważa się je też za najbezpieczniejsze, ponieważ nie posiadając otwartej szczęki chronią głowę w całości. Ich konstrukcja sprawia że są sztywniejsze, a równocześnie nieco lżejsze od innych kasków.
Kaski crossowe zakłada się podczas jazdy pojazdami typu enduro, cross, quad i ATV, a więc przeznaczonymi do jazdy po wszelkiego rodzaju bezdrożach. Wyróżnia je chroniący przed słońcem daszek oraz wysunięty podbródek, którego opływowy kształt zwiększa przepływ powietrza. Konstrukcja kasku oraz montowane w nim filtry powietrza ułatwiają oddychanie. Ostatnio coraz częściej spotyka się kaski crossowe wyposażone w szybkę, co jest w ich przypadku nowością. Do modeli bez szybki zakłada się jeszcze gogle. Jakkolwiek bardzo bezpieczne, kaski crossowe nie należą do najwygodniejszych: rozbudowana część szczękowa utrudnia poruszanie głową, a hałas jest słabo tłumiony.
Kolejną grupę stanowią tzw. „jety”, czyli kaski motocyklowe o otwartej konstrukcji. Jak sama nazwa wskazuje, są one pozbawione części szczękowej i chronią jedynie głowę. Używa się ich do jazdy tymi motorami, w przypadku których nie stanowi to wielkiego ryzyka, a więc skuterami, chopperami lub innymi motorami niezdolnymi do osiągania dużych prędkości. Specyficznym rodzajem kasków otwartych są staromodne kaski żartobliwie określane mianem „weteran” lub 'hitlerek” (przypominają hełmy żołnierskie z czasów II wojny światowej). W ostatnich latach zyskały one sporą popularność wśród bardziej dowcipnych motocyklistów. Co ważne, w odróżnieniu od jet’ów „weterany” nie mają szybek, a wobec tego także i homologacji. Jednakże w przypadku szybkich motocykli zakładanie kasku otwartego, nawet tego z szybką, mija się z celem: jest nie tylko niebezpieczne, ale też niewygodne (powietrze dmucha nam w twarz z zawrotną prędkością) i nieestetyczne.
Kaski szczękowe na pierwszy rzut oka przypominają integralne, ale ich konstrukcja pozwala na odchylenie części szczękowej do tyłu. Jest sprawą dyskusyjną, czy funkcja ta może być nazwana udogodnieniem, ponieważ podczas jazdy do wnętrza kasku dostaje się powietrze, co zmniejsza jego zdolność do tłumienia hałasu. Kaski te są też cięższe od zamkniętych. Ich zwolennicy wskazują natomiast na możliwość zrobienia wielu rzeczy bez konieczności ściągania kasku z głowy.
Na rynku znajdziemy kaski motocyklowe w bardzo różnych cenach, jednak nie warto na nich oszczędzać. Podczas kupowania pamiętajmy o dwóch rzeczach: 1) weźmy ten rozmiar który wchodzi na głowę topornie, bo w miarę używania kask się „wyrobi”; 2) lepiej wybrać kask z wyjmowalnym wypełnieniem, które można wyprać.