Jak zwiększyć wydolność organizmu?

Wiosna to jednak z ulubionych pór roku nie jednego z nas. Jest to idealna pora by wyjść na powietrze i aktywne spędzać wolny czas.

Coraz dłuższe dni, słońce, zieleń- wszystko to sprzyja temu by opuścić mury domu. Ruch pozwala poprawić kondycję, samopoczucie i wydolność organizmu. Wybierz takie sporty, które są uniwersalne – można je wykonywać bez względu na wiek i stan zdrowia. Brak wysiłku fizycznego powoduje zastój mięśni, obniża wydolność, jak też  może upośledzić pewne funkcje organizmu człowieka. Tym powinny martwić się szczególne osoby z pewnymi problemami zdrowotnymi np. słabe serce, słabe płuca, odporność i inne.

Aby poprawić wydolność serca, osobom z problemem ciśnieniowym zaleca się chodzenie na bardzo długie, spokojne spacery, przeplatane truchtem. Praca jaką wykonują  nogi dają organizmowi około 1/3 wymaganej energii. Można też wybrać jazdę na rowerze – tutaj dodatkowo jeszcze można zrzucić parę kilo. Umiarkowany wysiłek oddala ryzyko zawału serca o blisko  30%. Podczas spaceru można co jakiś czas wykonać ćwiczenia np. krążenie ramion, przysiady. Poprawisz jeszcze bardziej  krążenie krwi.

Aby poprawić wydolność płuc, osobom z problemami płucnymi poleca się szczególnie ćwiczenia układu oddechowego.

Oto kilka przykładów:

– biorąc głęboki wdech, powoli przenieś ręce w górę, przy wydechu jednocześnie wróć rękami do pozycji pierwotnej,

– zatrzymuj powietrze na głębokim wdechu, po wcześniejszych kilku wdechach i wydechach,

– ćwiczeniem na wzmocnienie górnych mięśni oddechowych – dmuchanie przez plastikową rurkę, zanurzoną w  butelce wody.

Jeśli jesteś zupełnie zdrowym człowiekiem to wybierz jogging. Ten najszybciej poprawi twoją wydolność Jednak pamiętaj o  rozgrzewce, by uniknąć kontuzji. Jest to ważne szczególnie jeśli biegasz rano. Należy odpowiednio przygotować organizmu do obciążeń. W zimne dni rozgrzewka winna być dłuższa, bo mięśnie kurczą się szybciej przy niższej temperaturze, co zwiększa ryzyko urazów. Biegaj wolno i staraj się wytrzymać bez przerwy jak najdłużej. Jeśli któregoś dnia osiągniesz 30 minut bez postoju to jest to moment gdzie osiągnąłeś dobry punkt wyjściowy. Wiadomo, że nie osiągniesz tego w kilka dni, czy nawet tydzień.

Dobrym wyborem będzie też bieg na bieżni w siłowni lub w domu jeśli ją posiadasz. Jednak jeśli masz możliwość i chęci rób to raczej na powietrzu.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *