Dieta ciężarnej kobiety

Marzeniem każdej kobiety spodziewającej się dziecka, która wkracza w całkiem nowy dla siebie jak dotąd etap w życiu, jakim jest nadchodzące macierzyństwo jest urodzenie zdrowego, ślicznego bobaska. I tak jak o wyglądzie zewnętrznym i płci decydują geny rodziców i zbyt wielkiego wpływu na to nie mamy, tak na zdrowie malucha mamy. Dlatego tak ważna jest dieta ciężarnej. I nie chodzi wcale o to, aby jeść za dwoje, ale dla dwojga. I to w zdrowy sposób – taka jest kluczowa tego zasada.

Dieta ciężarnej

Bardzo ważnym elementem w piramidzie żywieniowej kobiety ciężarnej są produkty zbożowe. Obfitują w duże ilości cennego dla zdrowia matki, jak i rozwijającego się płodu białka, błonnika oraz witamin z grupy B. Znaleźć je można przede wszystkim w pełnoziarnistym pieczywie i makaronach, płatkach owsianych, brązowym ryżu czy grubych kaszach. Powinny być stałym elementem towarzyszącym każdemu posiłkowi. W diecie ciężarnej nie może również zabraknąć warzyw i owoców. W przypadku warzyw zaleca się ich spożywanie w postaci surowej lub gotowanej na parze. Bardzo ważna jest dbałość o ich różnorodność – staraj się, aby na talerzu było kolorowo, wtedy będziesz mieć pewność, że jest i rozmaitość.  Mówiąc o owocach najbardziej poleca się te, które podnoszą odponość organizmu, bo obfitują w witaminę C. A więc jabłka, czarne porzeczki, jagody, truskawki czy cytrusy. W diecie ciężarnej mile widziane są także suszone owoce, które doceniono już dawno ze względu na dużą zawartość błonnika o działaniu ułatwiającym wypróżnianie. Kolejnym składnikiem, którego nie może zabraknąć w jadłospisie przyszłej mamy są jajka.

To właśnie w nich zawiera się najwięcej wartościowego białka, jednak ze względu na dość wysoką zawartość cholesterolu nie zaleca się ich spożywania w ilości większej niż jedno dziennie. W przypadku mięs, drobiu czy wędlin należy skupić uwagę, aby wszystkie były nie tylko chude, ale i świeże, dlatego najlepiej jest kupować od sprawdzonych sprzedających. W spożywaniu mięsa także należy zadbać o jego różnorodność. Dieta ciężarnej bogata w tłuste ryby i owoce morza odbije się pozytywnym echem na zdrowiu maluszka. To właśnie one stanowią źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, które warunkują prawidłowy rozwój mózgu u nienarodzonego dziecka. Najlepsze będą te pieczone w folii lub gotowane na parze. Menu przyszłej mamy powinno uwzględniać także mleko i jego przetwory, ponieważ to właśnie w tych produktach odnajdziemy niezastąpione źródło wapnia, który zapewni mocne kości i zęby.

W przypadku, gdy nie lubisz pić mleka możesz zastąpić je jego przetworami. Dieta ciężarnej to nie tylko warzywa, owoce, produkty zbożowe i mleczne. To również tłuszcze, ale te zdrowe. A taka właśnie jest oliwa z oliwek, olej z pestek winogron czy też olej lniany. W tym wypadku lepiej postawić na jakość i idącą z nią w parze ceną. Ukoronowaniem prawidłowego jadłospisu jest woda. Na czas ciąży zaleca się wypijanie minimum 2 litrów płynów dziennie.  Zastosowanie się do tych zasad z pewnością zaowocuje urodzeniem zdrowego i silnego noworodka.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *