Nadal jednym z najczęściej wybieranych rodzajów jednośladów pozostają rowery górskie. Sprawdzają się w różnych warunkach, i nawet jeśli kupione są z myślą o jeździe w górach, to równie dobrze przewiozą nas do pracy czy przydadzą się podczas rekreacyjnej wycieczki za miasto. Niewiele jednak osób zdaje sobie sprawę z tego, w jaki sposób wybierać rowery tego rodzaju, aby dobrze zainwestować swoje pieniądze. Oto kilka wskazówek.
Podstawową kwestią w każdym rowerze jest rama. Rowery o zastosowaniu górskim często wymagają od nas nie tylko jazdy po trudnym terenie, ale również przenoszenia przez rozmaite przeszkody na naszej drodze. Z tego powodu rowery górskie powinny być przede wszystkim lekkie. Najczęściej spotykane są ramy stalowe i aluminiowe. Te pierwsze są nieco cięższe, ale jednak bardziej elastyczne, dzięki czemu przy wyborze taniego modelu roweru bez dobrych amortyzatorów jazda nie będzie tak bolesna i niekomfortowa. Ramy aluminiowe są sztywniejsze, więc wymagają zwykle amortyzatorów, ale jednocześnie znacznie zmniejszają wagę roweru, czyniąc go łatwiejszym w transporcie przez przeszkody.
Kolejną sprawą jest wielkość i rodzaj koła oraz opony. Standardowa wielkość koła dla roweru górskiego to 26 cali, jednak istnieją również rowery o kołach do 29 cali. W zasadzie wybór powinien być podyktowany przede wszystkim naszym wzrostem i wagą – osoby wyższe będą bardziej komfortowo czuły się w trakcie jazdy na rowerze o większych kołach. Sama rama koła powinna być zdecydowanie aluminiowa, dzięki czemu nie będzie tak podatna na ewentualne zniszczenia. Jednocześnie, opona musi być szersza niż ma to miejsce np. w rowerach miejskich, a także powinna posiadać rozbudowany bieżnik, stojący na drugim biegunie w porównaniu do rowerów szosowych. Zapewnia to dobrą przyczepność na każdej nawierzchni, aczkolwiek im szersza opona, tym niższa osiągalna prędkość.
Rowery górskie służą przede wszystkim do jazdy po trudnym terenie, dlatego amortyzator jest niezbędny – najlepszy komfort jazdy zapewniają amortyzatory zarówno tylne, jak i przednie. Niemniej jednak, równie istotną rzeczą są hamulce. W droższych modelach rowerów będą to zdecydowanie hamulce tarczowe, które odznaczają się krótszym czasem hamowania oraz wygodą korzystania. Tańsze rowery górskie zawierają w sobie hamulce szczękowe – sprawdzają się one dość dobrze, jeśli mechanizm jest odpowiednio zadbany, aczkolwiek droga hamowania jest dłuższa, a skuteczność nieco mniejsza. W przypadku wyboru jakiegokolwiek sprzętu bardzo istotne jest, aby regularnie go serwisować oraz dbać o jego sprawność.