Categories: Biznes

Czym jest B2B? Parę słów w tym temacie.

„Biznes” jest słowem mgłą – niby każdy wie, co się pod nim kryje, ale jeżeli trzeba przedstawić dokładną definicję, mamy nie lada problem.

Łatwiej wyjaśnić pewne zagadnienia łączące się z biznesem, ale które można opisać jasno i bez wyrywania włosów z głowy. Jednym z zagadnień związanych ściśle z terminem „biznes” jest B2B, co oznacza po prostu „Business To Business”, czyli różnorakiego rodzaju relacje między przedsiębiorstwami. Jest to podstawowy model funkcjonowania firm między sobą. Ściślej: chodzi o związki interesów między parterami zawodowymi, dostawcami, producentami, punktami sprzedaży, itd., itp. Czym charakteryzuje relacja B2B? Przede wszystkim możliwością rozrostu do ogromnych rozmiarów sieci producentów, dostawców i hurtowników jako elementów tejże sieci. Gdy rozmiary biznesowej „pajęczyny” są zbyt duże, aby móc panować nad nią samodzielnie, trzeba wspomóc się elektronizacją, automatyzacją przesyłania informacji, co pomoże również w scalaniu, integrowaniu danych dotyczących transakcji, terminów dostaw, itp.

Magazynowanie, planowanie, przewidywanie, zaopatrzenie, produkcja, realizowanie kontraktów i umów – to ogniwa, wzbogacające i powiększające sieć kontaktów biznesowych.

Możliwości usprawniania przekazywania informacji i procesów jest więcej, jeśli liczba procesów oraz informacji rośnie. Usprawnienia te wprowadza się stosując Sieć internetową.  Możemy zatem wymienić takie zadania B2B, jak: automatyczne zamówienia, monitorowanie zasobów magazynowych, realizowanie zamówień, a także ustalanie cen towarów i usług. Istnieją modele rynków elektronicznych, charakterystycznych dla handlu B2B. Wymienić można: rynki wertykalne – transakcje mają miejsce w obrębie jednej branży, handluje się głownie towarami związanymi z produkcją.

Rynki horyzontalne są bardziej rozbudowane, ponieważ funkcjonują one w obrębie wielu branż, sektorów. Sprzedawane dobra (towary i usługi) to z reguły dobra nie mające bezpośredniego związku z produkcją. Na modelu tym bazują międzynarodowe korporacje oraz wielkie przedsiębiorstwa obejmujące swym zasięgiem duży region globu. Wymienić można też dwa główne sposoby realizacji zamówień w relacji B2B: 

eProcurement – w jego zakres wchodzi organizacja całego procesu zaopatrzeniowego, od zgłoszenia zapotrzebowania do sprawdzania statusu płatności.

Drugi model o nazwie „aukcyjno-przetargowy”, wykorzystywany podczas jednorazowej transakcji funkcjonującej na zasadzie aukcji, czyli wyboru najlepszej ofert spośród wszystkich przedstawionych.

fiolka

Recent Posts

Coroczny przegląd kampera.

Trwające wakacje sprzyjają tworzeniu planów urlopowych. Niesłabnącą popularnością cieszą się wyjazdy kamperem. Taka wycieczka to…

2 lata ago

Tarot online

Losowanie kart Tarota jest formą wróżenia, która wykorzystuje talię 78 kart, z których każda ma…

2 lata ago

Księga snów – gdzie znaleźć najlepszą?

Sny wiążą się z naszą podświadomością i często tłumaczymy sobie ich nieraz absurdalne treści zmęczeniem,…

3 lata ago

Bajki w kinie czy na platformie?

Decydując się na spędzenie wspólnego czasu z dziećmi oglądając bajki to świetna alternatywa na deszczowe,…

3 lata ago

Czy strona internetowa jest naprawdę potrzebna Twojej firmie?

Powszechnie uważa się, że strony internetowe wykorzystywane są w celu prowadzenia działalności gospodarczej, a agencje…

3 lata ago

Znak zodiaku Waga

Waga zodiak Waga jest siódmym z kolei znakiem zodiaku i należą do niej osoby urodzone…

5 lat ago