Odpowiedni dobór silnika elektrycznego do napędu platformy dla niepełnosprawnych jest najistotniejszym zagadnieniem napędu elektrycznego dla konfigurowanego urządzenia tego typu.
Przy doborze silnika chodzi o możliwie dokładne zestawienie wszystkich warunków, jakim ma odpowiadać silnik. Przede wszystkim ustala się dane znamionowe silnika podawane na tabliczce znamionowej, w którą powinien być zaopatrzony każdy silnik. Do danych tych należą: rodzaj prądu, napięcie, moc, liczba obrotów na minutę, a przy silnikach prądu przemiennego także częstotliwość i współczynnik mocy. Oprócz tych danych należy jeszcze rozpatrzyć warunki, w jakich silnik ma pracować.
– na pewno charakter sieci, do której silnik ma być przyłączony, a więc sieć publiczna czy też wewnętrzna. Chodzi oczywiście ograniczenie prądu rozruchu, napięcie sieci z uwzględnieniem przewidywanych jego odchyleń od wartości znamionowej.
– dane określające charakter platformy dla niepełnosprawnych, w której silnik będzie pracował i sposób jego ustawienia i warunki występujące w pomieszczeniu czyli: wilgoć, pył, gazy wybuchowe.
– charakterystyka układu napędowego — przebieg obciążenia, rodzaj pracy — ciągła, dorywcza, przerywana, częstość włączeń, prędkość obrotowa — stała, zmienna z podaniem zakresu regulacji, warunki rozruchowe, hamowanie, zmiana kierunku obrotów.
– sprzęgnięcie silnika — bezpośrednie z podaniem rodzaju sprzęgła, napęd pasowy czy też przekładnia zębata, wymiary wału napędowego, położenie wału.
– obsługa silnika, rodzaj sterowania, zabezpieczeń.
Dodatkowo przy wyborze silnika należy brać pod uwagę istniejące normy i przepisy, dobierać typy silników podane w katalogach producenta.
Napięcie silnika dobiera się do napięcia istniejącego w istniejącej sieci elektrycznej.
Ważnym zadaniem jest dobór mocy znamionowej silnika oraz prędkości obrotowej. Instalacja silnika o nieprawidłowo dobranej mocy może stać się przyczyną dodatkowych strat energii, a co za tym idzie zbędnych kosztów. Przykładowo instalacja silnika indukcyjnego zbyt dużej mocy pociągnie za sobą jego pracę o małej sprawności i przy niskim współczynniku mocy. Przy biegu jałowym tak dobranego silnika straty są również większe, a wartość współczynnika mocy może spaść do 0,2. Natomiast odwrotnie zainstalowanie silnika zbyt małej mocy może być przyczyną częstych przerw w pracy silnika na skutek odłączenia go przez urządzenia zabezpieczające albo w braku właściwie wyregulowanych zabezpieczeń może nastąpić przegrzanie silnika i jego uszkodzenie.
Dlatego moc znamionowa silnika powinna być tak dobrana, by w danych warunkach pracy silnik nie nagrzewał się nadmiernie i by moment maksymalny silnika był większy od momentu maksymalnego przewidywanego obciążenia silnika. Ten drugi warunek przewiduje dodatkową właściwość czyli przeciążalność, jaką powinien mieć dobrany silnik.
Prędkość obrotowa silnika, w przypadku,kiedy wał silnika ma być bezpośrednio sprzęgnięty z wałem maszyny napędzanej, powinna być możliwie bliska prędkość obrotowej maszyny napędzanej czyli w tym przypadku platformy dla niepełnosprawnych, a więcej informacji tutaj. Jeżeli występują trudności w dobraniu odpowiedniej prędkości obrotowej silnika ze względu na znaczną różnicę w stosunku do prędkości obrotowej napędzanej platformy, stosuje się przekładnię zębatą lub pasową, której przełożenie ma się równać stosunkowi prędkości obrotowych silnika i maszyny napędzanej.
Trwające wakacje sprzyjają tworzeniu planów urlopowych. Niesłabnącą popularnością cieszą się wyjazdy kamperem. Taka wycieczka to…
Losowanie kart Tarota jest formą wróżenia, która wykorzystuje talię 78 kart, z których każda ma…
Sny wiążą się z naszą podświadomością i często tłumaczymy sobie ich nieraz absurdalne treści zmęczeniem,…
Decydując się na spędzenie wspólnego czasu z dziećmi oglądając bajki to świetna alternatywa na deszczowe,…
Powszechnie uważa się, że strony internetowe wykorzystywane są w celu prowadzenia działalności gospodarczej, a agencje…
Waga zodiak Waga jest siódmym z kolei znakiem zodiaku i należą do niej osoby urodzone…